Layan iklan

Wednesday, June 10, 2015

:: Anak angkat baru

Belum bersalin dah amik anak angkat kan... he he hee...

Yeay! Kenalkan Che Q.

Sebelum ni memang kami teringin nak bela kucing. Nak dijadikan cerita ada kucing sesat kat depan rumah. Kami bagi nama Che Tam. Sempat seminggu je bela sebab takde sangkar. Molek sangkar dah ada, Che Tam mati kena langgar. Memang terasa la walaupun seminggu je jaga. Encik suami agak sebak then beriya la dia dok survey kat mudah cari kitten baru. Ada a few dlh type la yang kami berkenan harga dalam RM300. Tapi bila fikir balik, kami nak hold dulu sebelum pindah rumah baru. Encik suami pun ada gak tanya kat petshop depan rumah if ada anak kucing. 2 minggu lepas tu, tuan kedai bagitau encik suami ada 4 ekor anak kucing available. Thailand type harga RM300 sekor & nak bagi encik suami harga RM200. hu hu huu... Mula-mula memang tak jadi nak amik sebab niat nak hold dulu. Isnin lepas, encik suami dok dukung kitten balik kerja. Mummy tanya dapat katne, dia boleh jawab jumpa kat tepi jalan. Ish!!! takkan la comel camtu orang nak buang. Rupanya tuan kedai petshop 'paksa' amik. Harga kawan-kawan RM150. Takpe la dah rezeki Che Q kami bela kan. 

Agak bingung gak nak jaga Che Q ni. Alhamdulillah Mummy ada kawan & adik yang pencinta kucing. So tanya dieorang je la. Excited kan ada new kitten. Tak sabar nak tengok Che Q gemuk. hu hu huu... Encik suami beriya nak letak sangkar dalam rumah atas faktor-faktor keselamatan (sebenarnya takut kena curi). Tapi kurang setuju atas faktor environment. So sementara encik suami cakap nak letak kat bawah akuarium je. Lagipun Che Q dah pandai 'poo poo' dalam bekas. Cuma mulut Che Q bising sikit la sebab dia tak suka dikurung. Tiba-tiba tengah malam tadi encik suami cakap terpaksa letak Che Q kat luar sebab keadaan Mummy yang pregnant & baby dah nak kuar kan. Rupanya encik suami cari info pasal kucing & ibu mengandung. So kat sini Mummy akan explain sikit tentang penjagaan kucing/ haiwan peliharaan dan kaitan ibu hamil. Penerangan ni Mummy dapat daripada penerangan doktor sendiri di artikel utusan online. Diharap penerangan yang Mummy kongsi ni bawa manfaat bersama.

"Haiwan jinak seperti kucing sememangnya kerap dijadikan haiwan peliharaan di rumah. Tetapi sekiranya anda sedang hamil, mungkin anda perlu mengehadkan masa bersama dengan haiwan peliharaan khususnya dari segi pengendalian najis kucing. Membela kucing boleh memberikan kesan negatif kepada kehamilan. Keadaan ini berkait rapat dengan sejenis parasit iaitu protozoa yang dikenali sebagai toxoplasma gondii yang membiak di dalam usus kucing dan didapati di dalam najisnya dan juga dalam tanah.
Parasit ini menyebabkan sejenis jangkitan yang sering ditemui iaitu toksoplasmosis yang tidak membahayakan orang dewasa tetapi boleh menyebabkan masalah kesihatan serius kepada bayi dalam kandungan. Ini boleh mendatangkan ancaman jangkitan toksoplasma yang boleh memberi kesan kepada anak dalam kandungan. Ramai wanita dijangkiti oleh parasit toksoplasma tetapi tidak menyedari hakikat ini kerana parasit ini tidak memberikan tanda yang ketara.
Isu yang paling dikhuatiri ialah apabila jangkitan parasit itu dialami buat kali pertama ketika mengandung. Ramai ibu yang sedang hamil tidak mengetahui bahaya parasit berkenaan kerana ia tidak mendatangkan petanda luar biasa seperti sesak nafas atau demam tinggi.
Sebaliknya, ibu yang dijangkiti akan mendapat demam serta selesema biasa, kelenjar limfa membengkak, sakit otot, kekejangan dan sakit sendi. Gejala sebegini selalu dianggap 'keadaan biasa' oleh ibu hamil dan doktor yang merawatnya. Proses penyebaran boleh berlaku berpunca daripada najis haiwan peliharaan yang menyebabkan toksoplasmosis atau dalam dunia perubatan digelar jangkitan yang disebabkan oleh parasit toksoplasma yang menyerang jaringan saraf manusia.
Menjangkiti bayiSeorang wanita yang dijangkiti sama ada sebelum atau semasa hamil, boleh menjangkiti bayi yang dikandung. Toksoplasmosis kongenital adalah satu masalah perubatan yang mana bayi dalam kandungan dijangkiti melalui uri (plasenta). Jika seorang wanita menerima pendedahan pertama kepada toksoplasmosis ketika mengandung, bayi akan berisiko tinggi. Risiko bayi termasuk mati dalam kandungan, buta mata dan kecacatan otak termasuk 'retardasi mental'.
Jangkitan paling biasa diperolehi menerusi sentuhan dengan kucing serta najis mereka. Toksoplasma juga boleh dijangkiti apabila wanita mengendalikan daging mentah atau separuh masak.
PeringatanSebagai peringatan kepada wanita khususnya yang sedang hamil dan berusaha untuk hamil, anda perlu mengehadkan masa bersama haiwan atau pengurusan najis haiwan itu. Pengurusan najis haiwan ini boleh dilakukan oleh suami atau orang lain. Dengan cara ini moga anda dapat mengelak risiko jangkitan kali pertama ketika hamil. Lebih utama ia dapat mengurangkan risiko bayi menghidapi toksoplasmosis kongenital.
Jika doktor mengesyaki yang ibu mempunyai jangkitan toksoplasmosis aktif, ujian darah boleh dilakukan untuk mengesan kehadiran antibodi yang mengesahkan jangkitan ini. Jika ibu disahkan mendapat jangkitan, ujian lanjutan seperti amniosintesis dan ujian imbasan ultrabunyi akan dilakukan ke atas bayi dalam kandungan. Ibu akan diberi ubat khusus jika bayi disyaki telah dijangkiti, agar gejala yang akan dialami oleh bayi apabila lahir dapat dikurangkan.
RawatanRawatan ini diteruskan ke atas bayi selepas dilahirkan. Sebaliknya, jika bayi dalam kandungan belum dijangkiti, ibu akan diberi ubat antibiotik khusus supaya risiko jangkitan kepada bayi dapat dikurangkan sehingga 50 peratus. Bayi-bayi yang baru dilahirkan oleh ibu-ibu yang mendapat jangkitan toksoplasmosis haruslah diuji agar tidak mempunyai sebarang gejala semasa dilahirkan dan terus diberi rawatan.
Langkah-langkah pencegahan seperti berikut dapat mengurangkan insiden ia berlaku. Antaranya dengan membasuh tangan sebelum mengendalikan makanan, mengelakkan pemakanan daging mentah atau tidak sempurna dimasak, membasuh dengan teliti buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak perlu dimasak sebelum dimakan, menggunakan sarung tangan semasa berkebun atau semasa mengendalikan tanah dan akhir sekali elakkan daripada menyentuh najis kucing.
Elakkanlah membela kucing semasa hamil sekiranya langkah ini sukar dilakukan."


Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20130106/kn_01/Awas-Jangkitan-parasit-kucing#ixzz3cdSsW4DF © Utusan Melayu (M) Bhd 

p/s: Ingat, kucing ni haiwan peliharaan kesukaan Nabi... tak salah kita berbuat baik sesama makhluk hidup kan. InsyaAllah pahal untuk kita.



6 comments:

  1. murahnya..ari tu sy pegi dkt giant tmn suria ank kucing tu dia nk jual 700..comel dia jgn ckp la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kenal ngan tokey kedai sbb selalu mknan ikan kat situ...tgk jenis gak.yg ni rasanya kampung + siam..tunggu dia gemok skit.tap dlh pun org jual baru rm350..

      Delete
  2. Hi Lezah Razali, I came across your blog and I enjoyed reading your amazing stories. Interested to collaborate? Email me at nurul.aini@zalora.com.my. I couldn't find your email so I am leaving a comment to u. Hope to hear soon. Thanks! Ps: this is NOT a spam yah haha :)

    ReplyDelete
  3. Zura pon penggemar kucing jugak. tapi x berani nak bela.. takut x cukup kasih sayang plak kucing tuh. tapi belakang dapur rumah zura banyak kucing. anak2 tumpang main kucing belakang dapur jer lah.

    Mummy bila lahir?? dapat baby ape kali nih. nanti tempek lah gambar sekeping kat blog.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như địa chỉ bán máy đưa võng ở đâu uy tín.

    ReplyDelete